Darmowa dostawa od 249,00 PLN

Okiem eksperta: Jak dobrać gryzak do etapu rozwoju dziecka?

2022-10-22
Okiem eksperta: Jak dobrać gryzak do etapu rozwoju dziecka?

Autor: Bogusława Kwiecińska, neurlogopedka, Certyfikowana Terapeutka Miofunkcjonalna I i II stopnia i terapeutka masażu Shantala. Jest m.in. Certyfikowaną Terapeutką Wczesnej Interwencji i Wspomagania Rozwoju Małego Dziecka oraz Certyfikowaną Terapeutką Integracji Sensorycznej. W 2021 roku zdobyła cenione na całym świecie uprawnienia Międzynarodowej Terapeutki Koncepcji Castillo Morales®. Członkini Rady Ekspertów Baby&Travel.


Rola gryzaków w życiu dziecka


Gryzaki pełnią w życiu niemowlęcia dużo różnych funkcji. Ich użytkowanie powiązane jest nieodłącznie z rozwojem psychomotorycznym dziecka. Istnieją połączenia i korelacje różnych umiejętności u dziecka w czasie rozwoju psychomotorycznego, emocjonalnego czy językowego, z nawet tak niepozorną czynnością, jaką wydawałoby się korzystanie z gryzaków. Te zależności dotyczą powiązań i rozwoju wielu umiejętności dziecka w aspekcie motoryki dużej i małej, synergii wzrokowo-ruchowej, czy umiejętności artykulacyjnych.



Współistniejąca hipotonia u Maluszka w aspekcie rozwoju całego ciała i zależności tego ciała w poszczególnych jego funkcjach będzie objawiała się kolejnymi problemami w dalszym rozwoju. I tak na przykład obniżony poziom sprawności motoryki dużej będzie miał bezpośredni wpływ na, chociażby kondycję motoryki artykulacyjnej. Przeogromne znaczenie w rozwoju mowy biernej i czynnej ma właśnie sprawność rąk. Prawidłowa mobilizacja i aktywizacja ręki/ rąk (dłoni) uaktywnia ośrodek w mózgu, z którego impulsy przekazywane są do ośrodka ruchowego mowy (ośrodek Broca). Dlatego właśnie prawidłowy rozwój ruchowy każdego człowieka od początku życia jest tak istotny. Każde zaburzenie, nieprawidłowość w zakresie napięcia mięśniowego, czy symetrii w budowie ciała, jego ruchów, będzie wpływało także na rozwój i budowę aparatu mowy, głównie języka. Reasumując, ocena rozwoju motoryki dużej (całego ciała) pozwala ocenić rozwój motoryki małej (rąk, języka).



Istotnym aspektem jest także, oprócz rozwoju ruchowego, rozwój ciała w ruchu, a więc obserwacja równowagi bezpośrednio powiązanej z układem przedsionkowym (błędnik i jądra przedsionkowe w pniu mózgu). Układ przedsionkowy ma bezpośrednie połączenie z móżdżkiem (odpowiadającym między innymi za koordynację i płynność ruchów), z korą mózgową (płatem skroniowym, a szczególnie obszarami odpowiadającymi za słuch i mowę) oraz z narządem słuchu ślimakiem poprzez wspólny nerw przedsionkowo-ślimakowy. Korzystanie z pomocy gryzaków można podzielić właśnie według etapów rozwoju psychomotoryki dziecka i rozwoju motoryki małej, czyli ręki.


ETAP 1: Gryzaki dla niemowląt, które potrafią odruchowo trzymać przedmiot umieszczony w dłoni (niemowlęta po 2-3 miesiącu życia).

Początek życia Maluszka jest szczególnym czasem adaptacji do życia w innym środowisku. To także czas regulacji snu, karmienia, koordynacji ruchu nóg i rąk czy integracji zmysłu wzroku. Na tym etapie niemowlęta w sposób niekontrolowany używają rąk. Nie mają świadomości i zaplanowanej celowości w zakresie chwytania i trzymania przedmiotu w dłoni (np. gryzaka). Brakuje im celowego ruchu i kontroli w kierunku przedmiotu (np. gryzaka). Utrzymywanie przez niemowlę przedmiotu w dłoni związane jest z odruchem chwytania. Aby dziecko mogło w późniejszym etapie rozwoju chwytnego dłoni połączyć ruch ręki z wkładaniem przedmiotów do ust, należy odpowiednio dobrać gryzaki.



Kiedy Maluszek mocno chwyta rączkami palce wsadzane w jego dłonie, jest to właśnie odruch chwytny, najmocniej widoczny do 3 miesięcy życia, który po tym okresie zanika. Małe, lekkie, okrągłe gryzaki łatwiej trzyma się w rączce niemowlętom. A ponadto tak trzymany gryzak, zachęca dziecko do zbliżenia obu rąk do linii środkowej ciała. Taka pozycja wpływa na budowanie prawidłowej symetrii w ruchach jednakowo rąk względem, chociażby ust, a tworzeniem się prawidłowych połączeń nerwowych w mózgu niemowlęcia. Gryzak powinien z łatwością zmieścić się w zaciśniętej dłoni dziecka. Dlatego gryzaki przypominające kształtem palec osoby dorosłej, będą spełniały swoje funkcje. W tym okresie rozwoju funkcję gryzaka mogą pełnić nie tylko same gryzaki, ale i elementy bezpośrednio z nimi związane, np. zawieszka do smoczków firmy RaZbaby. Forma paciorków ma idealną długość, która zapewnia maluszkowi swobodę ruchów i zachęca do podgryzania kulek.



Również naszyjniki dla mamy mogą pełnić funkcję gryzaka dla Maluszka, szczególnie kiedy mama nosi dziecko przytulone do siebie, np. naszyjnik silikonowy gryzak Hawaii Jellystone Designs.



ETAP 2: Gryzaki dla niemowląt, które potrafią już chwycić przedmiot rękoma i włożyć do ust w celu poznawania przedmiotu sferą oralną (niemowlęta po 4 miesiącu życia)


W wieku czterech miesięcy niemowlę często obserwuje własne dłonie. Dzięki temu nabiera kompetencji w zakresie świadomości posiadania rąk i korzystania z nich. Niemowlęta zaczynają także uderzać zabawkami, otwierać ręce, chwytać przedmiot, ale i gryzak, i wkładać do ust.



Ten okres rozwoju charakteryzuje się innym sposobem chwytania przez Maluszka zabawek, czy innych przedmiotów. Odruch chwytny zamienia się na tzw. chwyt prosty, który polega na złapaniu przedmiotu czterema palcami i środkiem dłoni, ale bez użycia kciuka.

To czas, kiedy maluchy lubią korzystać ze swoich rączek i chętnie chwytają wszystko, co jest w zasięgu ich wzroku. Potrafią już dłużej przytrzymać coś w dłoniach (obu naraz; dwa przedmioty w dwóch rękach to wciąż dla nich za dużo).


Warto wybrać na tym etapie rozwoju:


  1. Gryzaki, które są małe, lekkie lub sprężyste, np. gryzaki RaZbaby: silikonowe gryzaki soczysta malina, soczysta malina z listkami, pierwsza łyżeczka dla niemowlaka

  2. Gryzak silikonowy waniliowy Everyday Baby

  3. Gryzaki Jellystone: księżycowy gryzak, gwiazdka gryzak, chmurka brzoskwiniowa


Niemowlęta na tym etapie rozwoju są coraz ciekawsze poznawania nowych faktur, kształtów i wielkości gryzaków, np. gryzaki sensoryczne trio szałwia b.box, gryzak lisek b.box. Gryzak silikonowy b.box do podawania pokarmów będzie dodatkowo uczył dziecko poznawania różnych smaków czy konsystencji.


Również sprawdzą się tutaj gryzaki długie, które dzieci będą mogły wkładać do ust i eksplorować w okolicy przyszłych zębów trzonowych.


Dobrym rozwiązaniem będą także naszyjniki z koralików dla mamy, np. naszyjnik kamienie czy gryzak kamyk firmy Jellystone Designs, jak i dla malucha, które będą przypięte np. do ubranka dziecka lub wózka, np. zabawka sensoryczna-gryzak firmy Kiokids jednorożec.


Etap 3: Ciężkie twardsze (od 6 do ok 24 miesiąca życia)


6-miesięczny Szkrab jest zafascynowany własnymi rączkami, a przede wszystkim paluszkami. Poruszanie paluszkami sprawia Maluszkowi wiele radości. Natomiast manipulowanie przedmiotami powiązane jest z dalszym rozwojem psychomotorycznym dziecka. Poznawanie nowych faktur i kształtów umożliwia poznawanie otoczenia.

7-8 miesiąc życia to nauka chwytu nożycowego, czyli łączenia palców z kciukiem. Maluszek może jeszcze dokładniej brać, trzymać różne mniejsze przedmioty oraz jeszcze precyzyjniej wkładać do ust drobne jedzenie, a także gryzaki.


Jest to również okres coraz to bardziej świadomego naśladowania rękoma prostych ruchów, np. zabaw typu „kosi-kosi”, czy bicia brawo. Maluchy chętnie także w tym czasie manipulują przedmiotami – rzucają, potrząsają, stukają.

Około 9. miesiąca życia Maluszki uczą się chwytu pęsetowego, dzięki czemu wykorzystują kciuk i palec wskazujący. To również czas poznawania nadal świata sferą oralną, ale już również coraz bardziej sferą sensoryczną, czy motoryką małą rąk, np. nakładanie jednych przedmiotów na drugie. Dobrze sprawdza się tutaj gryzak Triblox, kostki lub wieża tęczowa firmy Jellystone.


Kiedy maluch w rozwoju ruchowym osiąga etap siedzenia, będzie umieć lepiej i sprawniej wkładać dłoń do ust. Jest również czas na wprowadzenie różnych pokarmów stałych. Niemowlęta wolą na tym etapie gryzaki z większą ilością faktur, temperatury, dźwięków czy smaków. Sprawdzą się tutaj gryzaki firmy Grimm’s.


Dzieci lubią również gryzaki z możliwością wibracji. Maluchy z większą potrzebą doświadczeń oralnych, wzmocnienia napięcia mięśniowego w obszarze ustno-twarzowym.

Zaufane Opinie IdoSell
4.86 / 5.00 69 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-05-21
Super!
2022-01-04
Bardzo dobra profesjonalna obsługa.Personel pomocny dla klienta
pixel