Zabawki wspierające rozwój dzieci
Cz. 1. SZTUKA bycia artystą i kształtowanie wrażliwości na piękno
Zabawki wspierające rozwój dzieci to bardzo pojemna kategoria, w której panuje kontrolowany chaos. Na pierwszy rzut oka znajdują się w niej niemalże wszystkie rodzaje przedmiotów, które znasz. Jednakże bliższy ich ogląd, a zwłaszcza przyjrzenie się ich cechom sprawia, że już nigdy nie zechcesz zaproponować swojemu maluchowi pierwszej lepszej zabawki. Świadomość jej wpływu na rozwój dziecka niesie za sobą ogromną odpowiedzialność dla rodzica. To także olbrzymia frajda, bo nic tak nie cieszy, jak radość malucha idąca w parze z jego rozwojem. Co zatem wybrać, by wesprzeć swoje dziecko? Spieszymy z podpowiedziami.
- Twórczość plastyczna
- Zabawa w teatr
Twórczość plastyczna
Na pozór przypadkowe dziecięce malowanki, hurtowo wręcz produkowane laurki i rysunki dla rodziców to bardzo ważne aktywności, mające wpływ na wiele istotnych aspektów późniejszego rozwoju maluchów.
Według Doroty Kowalskiej, autorki publikacji „Znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym” szeroko pojęta edukacja plastyczna
„Wpływa ona na sferę emocjonalno-społeczną dziecka oraz pozwala rozwijać wrażliwość zmysłów, spostrzeganie, wyobraźnię oraz uwagę. Plastyka pobudza myślenie dzieci, usprawnia analizę i syntezę oraz sprzyja porównywaniu i uogólnianiu. Jest pomocna przy wzbogacaniu pojęć odnoszących się do barwy, kształtu czy budowy przedmiotów. Rozwija mowę dziecka. Pomaga rozwijać zainteresowania, zdolności, umiejętności techniczne, sięgać po nowatorskie pomysły, a przy tym daje dziecku zadowolenie i zaspokojenie jego potrzeb w zakresie poznania, przeżywania i działania”
.Aktywność artystyczna działa także terapeutycznie, niwelując lęki i zwiększając wiarę młodego człowieka we własne możliwości. Własny zestaw akcesoriów do rysowania i to nie jednego rodzaju z pewnością pomoże małemu artyście rozwinąć skrzydła w tym kierunku. Klasyczne kredki drewniane, kredki - kamienie wykonane z wosku sojowego lub te z wosku z otrębów ryżowych, a nawet kredki do malunków podczas kąpieli czy kreda. Tutaj wybór jest niemalże nieograniczony. Wystarczy sprecyzować oczekiwania i można zabierać się za upiększanie papieru, chodnika, lustra, okna, a nawet powierzchni wanny.
Zupełną wariacją na temat sposobów rozwijania zdolności plastycznych jest malowanie flamastrami po obrusie, torbie, piórniku, a także pościeli. Czy jako rodzic powinieneś na to pozwolić? Zdecydowanie tak! Eatsllepdoodle, brytyjska marka specjalizująca się w pięknie zdobionych, przemyślanych graficznie tekstyliach, inspiruje rodziców do wyjścia poza schemat malowania na papierze i proponuje wspólne personalizowanie powierzchni, po których nie zwykło się bazgrać. W pełni spieralne flamastry dają możliwość wielokrotnej personalizacji materiału. Mały artysta uwalnia swój potencjał, nie ogranicza go jedna jedyna próba. Taka zabawa pobudza kreatywność i otwiera dzieci i dorosłych na całkiem nowe doświadczenia artystyczne. Malarz obrusów, projektant toreb, grafik, a także pisarz. M.in. w te role ma szansę wcielić się Twoje dziecko, sięgając po tekstylia, po którym można pisać i malować nieograniczoną liczbę razy.
Zabawa w teatr
W zakresie edukacji artystycznej dziecka warto również wspomnieć o istotnej roli zajęć teatralnych. Przebieranki, teatrzyki paluszkowe, a czasem wręcz całe recitale wyśpiewywane do miotły lub tłuczka. Tak często wyglądają eksperymenty dzieci z teatrem. Wymyślanie własnego scenariusza, scenografii, pilnowanie kolejności scen, konstruowanie wypowiedzi to tylko niektóre wyzwania czekające na najmłodszych, a które to mogą pomóc rodzicom dostrzec w ich dzieciach nieodkryte dotąd pokłady kreatywności. Pedagodzy już dawno zwrócili na to uwagę i zgodnie podkreślają, że tego typu zabawa pozwala dziecku zrozumieć różnice między rzeczywistością i fikcją; trenuje w najmłodszych umiejętność słuchania i działania w grupie, a często również pokory i uznania, że to koleżanka może grać główną rolę w przedstawieniu. Na aspekt społeczny zwraca uwagę Michalina Malinowska i Karolina Skorża w publikacji „Zrównoważony rozwój poprzez zabawę”:
„Podczas zabaw teatralnych dziecko może rozwijać mowę, pamięć, ćwiczyć koncentrację uwagi, uczyć dyscypliny i kultury mówienia podczas wypowiadania się na forum. Celem tych zabaw jest zdobycie umiejętności słuchania, wypowiadania się, rozwijania wyobraźni twórczej oraz współdziałania w zespole. Należy podkreślić, że dziecko ma wtedy okazję do poznania samego siebie, swoich możliwości, ale także lepszego poznania swoich kolegów i koleżanek, przez co może lepiej funkcjonować i rozwijać się w społeczeństwie.”
Kiedy tylko Twoje dziecko zapragnie zorganizować pokaz własnej reżyserii, koniecznie zaopatrz je wcześniej w bilety na przedstawienie, a także wszelkie niezbędne rekwizyty. Podczas rozwiązywania zagadek z pewnością przyda się lupa detektywa, a może nawet zestaw agenta specjalnego. Domowa adaptacja klasyków literatury dziecięcej nie może obyć się bez symbolicznego jabłka, a leśna przygoda bez obowiązkowego łuku. Wśród drewnianych niezbędników jest także miejsce dla laleczek, kulek i wszelkich klocków Grimm’s, które pozostają w duchu zabawy otwartej, nakierowanej na kreatywność dziecięcą i nienarzucającej gotowego katalogu zastosowań. Dzięki takiemu mądremu podejściu twórców, drewniane kulki mogą stać się kulami mocy, a mieniące się kolorami i połyskujące plastikowe kryształki staną się drogocennym skarbem. Wystarczy tylko uruchomić wyobraźnię
Kontakt ze sztuką w jej rozmaitych wymiarach to bezcenne doświadczenia dzieciństwa, które w zaprocentują wrażliwością na piękno i rozwiną wyobraźnię przyszłego dorosłego. Rysowanie, malowanie, odgrywanie ról, ale też np. pierwsze eksperymenty muzyczne – na to pozwólmy naszym dzieciom i zachęcajmy, by brały udział w takich twórczych aktywnościach.
źródła:
- Kowalska Dorota, Znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Vol. 8 2 (16)/2020, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, s. 40.
- Malinowska Michalina, Skorża Karolina, Zrównoważony rozwój poprzez zabawę, ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ - DEBIUT NAUKOWY 2011, redakcja naukowa Teresa Jemczura, Henryk Kreteks, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2012, s. 121.